What makes you tick

Hei! Jeg har skole mandag, tirsdag og fredag. Det vil si at jeg har “fri” på onsdag og torsdag, men jeg har altså ikke det. Disse dagene bruker jeg alltid til selvstudie, ettersom vi har lectures og seminarer de andre dagene.

IMG_5340

Idag hadde vi et fag som heter Applied Marketing Research, og vi har allerede begynt på en stor oppgave! I tredjeklasse skriver nemlig alle en “dissertation” noe som vi liker å tenke på som tilsvarende en bachelor oppgave hjemme i Norge. Den skal være på 10 000 ord, pluss/minus 10%. Oppgaven vi har nå er grei nok, finn ut hva vi skal skrive bachelor oppgave i, og lag et såkalt research proposal. Dette er da bare forarbeidet til den største oppgaven av dem alle, derfor er det utrolig viktig å komme på noe man er intressert i. Jeg skal jo tross alt jobbe med temaet i to år.

Det beste og verste er jo at vi kan velge akkurat det vi vil, jeg kan skrive om Facebook, Dior, eksportering av varer fra EU land til EØS land eller hvorfor tennåringer helst vil ha Apple produker, you name it.

For å finne ut hva vi skal velge må vi først komme med et STORT tema, slik som for eksempel consumer behaviour. Da må vi tenke kunder, tall, salg, kultur, klasse, bakgrunn, alder osv. Så, kanskje du vil skrive om kunder i fashion, da må du narrow it down til et mye mindre tema som for eksempel : hva er viktigst for H&M’s kunder, at prisen er lav eller at de som lager klærne får verdig lønn for arbeidet sitt? Etter du har funnet ut hva temaet ditt er må du lage en problemstilling, den skal gjerne være litt mer komplisert enn et konkret spørsmål, det er nok det jeg synes er det vanskeligste ettersom det setter en viss standard til oppgaven din.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Det aller viktigste er å finne ut what makes you tick? 

Leave a Reply

